Czyste powietrze

Od 28 listopada br. wstrzymano przyjmowanie nowych wniosków w programie "Czyste powietrze". Wszystkie dotychczas złożone wnioski są rozpatrywane, wypłata dotacji trwa nieprzerwanie.
W lepszej, nowej odsłonie program „Czyste Powietrze” wróci na wiosnę 2025 r. z jasnymi zasadami i nowym źródłem finansowania.
Celem przeprowadzenia kompleksowej modernizacji programu jest naprawa programu i zabezpieczenie polskich gospodarstw domowych przed nadużyciami, tak by mogły nadal działać na rzecz czystego powietrza i niższych rachunków za ogrzewanie.

 

 

Właściciele lub współwłaściciele jednorodzinnych budynków mieszkalnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą, mogą skorzystać z dotacji w ramach Programu "Czyste Powietrze". Dofinansowania dotyczą wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, oraz przeprowadzenia niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.

 

Gmina Stawiguda uruchomiła Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny, gdzie mieszkańcy mają możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy w przygotowaniu i złożeniu wniosku o dotację oraz jego późniejszym rozliczeniu.

Punkt zlokalizowany jest przy ul. Olsztyńskiej 10 w Stawigudzie, pokój nr 23. Kontakt telefoniczny: 609-757-260 lub 89 512-64-77

Uprzejmie prosimy osoby chcące złożyć wniosek o dofinansowanie lub wniosek o płatność o wcześniejszy kontakt telefoniczny w celu umówienia wizyty oraz przygotowanie dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku.

Niezbędne dokumenty do złożenia wniosku:

  1. Kwestionariusz danych niezbędnych do wypełnienia wniosku o dofinansowanie.
  2. Oświadczenie współmałżonka na zaciągnięcie zobowiązania.
  3. Oświadczenie współmałżonka zgoda na wykonanie prac.

 

 

Więcej informacji na temat Programu „Czyste Powietrze” znajduje się na stronach:

https://czystepowietrze.gov.pl/
https://wfosigw.olsztyn.pl/czyste-powietrze/

https://gwd.nfosigw.gov.pl/

 

Narzędzia pomocne przy składaniu wniosku:

Kalkulator dotacji: http://kalkulatordotacji.czystepowietrze.gov.pl/

Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/

Lista zielonych urządzeń i materiałów: https://lista-zum.ios.edu.pl/

 

 

„CZYSTE POWIETRZE” to program, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej zmniejszenie/ uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących z jednorodzinnych budynków mieszkalnych.

Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:

  • Właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
  • Wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.

 

Wnioskodawcy:

Uprawnieni do podstawowego poziomu dofinansowania – wnioskodawca o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 135 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód Beneficjenta, a nie w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego).

Dokumenty potwierdzające dochód: oświadczenie o dochodzie w treści wniosku, konieczne jest podanie na podstawie jakich dokumentów wyliczono dochód (PIT, nakaz płatniczy czy inne), dokumenty do okazania w przypadku kontroli.

 

Osoby o dochodach powyżej 135 000 zł nie mogą skorzystać z programu Czyste powietrze, lecz mogą ubiegać się o ulgę termomodernizacyjną.

 

Uprawnieni do podwyższonego poziomu dofinansowania:

  • przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza:
  • 1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym
  • 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym

 

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę, roczny przychód wnioskodawcy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Dokumenty potwierdzające dochód: Zaświadczenie o dochodzie wydawane jest przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta.

 

Uprawnieni do najwyższego poziomu dofinansowania:

  • przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza:
  • 1 090 zł w gospodarstwie wieloosobowym
  • 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub
  • ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego (przysługujące w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę, roczny przychód wnioskodawcy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Dokumenty potwierdzające dochód: Zaświadczenie o dochodzie i zaświadczenie dotyczące prawa do zasiłku wydawane jest przez wójta/burmistrza/ prezydenta miasta.

 

Okres realizacji przedsięwzięcia wynosi:

 

– dla dotacji w ramach podstawowego i podwyższonego poziomu dofinansowania: 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,

– dla dotacji w ramach najwyższego poziomu dofinansowania: 36 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,

– dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,

– dla dotacji z prefinansowaniem w ramach podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,

 

lecz nie później niż do 30.06.2029 r.

 

Kompleksowa termomodernizacja

Dotacja do przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją budynku/lokalu mieszkalnego, należna jest po spełnieniu łącznie następujących warunków:

1. Został przeprowadzony audyt energetyczny budynku/lokalu mieszkalnego i został złożony wraz z wnioskiem o płatność Dokument podsumowujący audyt energetyczny budynku sporządzony na obowiązującym w ramach programu wzorze;

2. Osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik kompleksowej termomodernizacji:

a) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok) lub

b) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%;

3. Zrealizowany został w całości wariant z audytu energetycznego gwarantujący osiągnięcie co najmniej jednego ze wskaźników określonych w pkt 2, nie później niż do dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.

 

Składanie wniosku o dofinansowanie

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” należy składać do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.

 

Wnioski o dofinansowanie można składać tylko poprzez:

– serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze

lub

– system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl

 

Jeżeli wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym – podpisuje wniosek elektronicznie. Jeżeli wnioskodawca nie może podpisać dokumentu podpisem elektronicznym wniosek jest wysyłany elektronicznie bez podpisu, a następnie należy go drukować, podpisać podpisem własnoręcznym wnioskodawcy i wysyłać do Funduszu wraz z wymaganymi załącznikami.

 

Materiały do pobrania: