Czyste powietrze
Właściciele lub współwłaściciele jednorodzinnych budynków mieszkalnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą, mogą skorzystać z dotacji w ramach Programu "Czyste Powietrze". Dofinansowania dotyczą wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, oraz przeprowadzenia niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.
Gmina Stawiguda uruchomiła Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny, gdzie mieszkańcy mają możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy w przygotowaniu i złożeniu wniosku o dotację oraz jego późniejszym rozliczeniu.
Punkt zlokalizowany jest przy ul. Olsztyńskiej 10 w Stawigudzie, pokój nr 23. Kontakt telefoniczny: 609-757-260 lub 89 512-64-77
Uprzejmie prosimy osoby chcące złożyć wniosek o dofinansowanie lub wniosek o płatność o wcześniejszy kontakt telefoniczny w celu umówienia wizyty oraz przygotowanie dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku.
Niezbędne dokumenty do złożenia wniosku:
- Kwestionariusz danych niezbędnych do wypełnienia wniosku o dofinansowanie.
- Oświadczenie współmałżonka na zaciągnięcie zobowiązania.
- Oświadczenie współmałżonka zgoda na wykonanie prac.
Więcej informacji na temat Programu „Czyste Powietrze” znajduje się na stronach:
https://czystepowietrze.gov.pl/
https://wfosigw.olsztyn.pl/czyste-powietrze/
Narzędzia pomocne przy składaniu wniosku:
Kalkulator dotacji: http://kalkulatordotacji.czystepowietrze.gov.pl/
Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/
Lista zielonych urządzeń i materiałów: https://lista-zum.ios.edu.pl/
„CZYSTE POWIETRZE” to program, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej zmniejszenie/ uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących z jednorodzinnych budynków mieszkalnych.
Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:
- Właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
- Wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Wnioskodawcy:
Uprawnieni do podstawowego poziomu dofinansowania – wnioskodawca o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 135 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód Beneficjenta, a nie w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego).
Dokumenty potwierdzające dochód: oświadczenie o dochodzie w treści wniosku, konieczne jest podanie na podstawie jakich dokumentów wyliczono dochód (PIT, nakaz płatniczy czy inne), dokumenty do okazania w przypadku kontroli.
Osoby o dochodach powyżej 135 000 zł nie mogą skorzystać z programu Czyste powietrze, lecz mogą ubiegać się o ulgę termomodernizacyjną.
Uprawnieni do podwyższonego poziomu dofinansowania:
- przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza:
- 1 894 zł w gospodarstwie wieloosobowym
- 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę, roczny przychód wnioskodawcy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Dokumenty potwierdzające dochód: Zaświadczenie o dochodzie wydawane jest przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta.
Uprawnieni do najwyższego poziomu dofinansowania:
- przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza:
- 1 090 zł w gospodarstwie wieloosobowym
- 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym lub
- ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego (przysługujące w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez wnioskodawcę, roczny przychód wnioskodawcy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
Dokumenty potwierdzające dochód: Zaświadczenie o dochodzie i zaświadczenie dotyczące prawa do zasiłku wydawane jest przez wójta/burmistrza/ prezydenta miasta.
Okres realizacji przedsięwzięcia wynosi:
– dla dotacji w ramach podstawowego i podwyższonego poziomu dofinansowania: 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
– dla dotacji w ramach najwyższego poziomu dofinansowania: 36 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
– dla dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
– dla dotacji z prefinansowaniem w ramach podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie,
lecz nie później niż do 30.06.2029 r.
Kompleksowa termomodernizacja
Dotacja do przedsięwzięcia z kompleksową termomodernizacją budynku/lokalu mieszkalnego, należna jest po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1. Został przeprowadzony audyt energetyczny budynku/lokalu mieszkalnego i został złożony wraz z wnioskiem o płatność Dokument podsumowujący audyt energetyczny budynku sporządzony na obowiązującym w ramach programu wzorze;
2. Osiągnięto co najmniej jeden wskaźnik kompleksowej termomodernizacji:
a) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową do 80 kWh/(m2*rok) lub
b) zmniejszenie zapotrzebowania na energię użytkową o minimum 40%;
3. Zrealizowany został w całości wariant z audytu energetycznego gwarantujący osiągnięcie co najmniej jednego ze wskaźników określonych w pkt 2, nie później niż do dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia.
Składanie wniosku o dofinansowanie
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” należy składać do WFOŚiGW obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.
Wnioski o dofinansowanie można składać tylko poprzez:
– serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze
lub
– system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl
Jeżeli wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym – podpisuje wniosek elektronicznie. Jeżeli wnioskodawca nie może podpisać dokumentu podpisem elektronicznym wniosek jest wysyłany elektronicznie bez podpisu, a następnie należy go drukować, podpisać podpisem własnoręcznym wnioskodawcy i wysyłać do Funduszu wraz z wymaganymi załącznikami.
Materiały do pobrania: