Relacja z V pieszej wycieczki z przewodnikiem Orzechowo- Swaderki

wtorek 23 września 2014

W niedzielę 21 września 2014 r. o godzinie 10:30 liczna, bo ponad 20-sto osobowa grupa, spotkała się w Orzechowie na V pieszej wycieczce z przewodnikiem PTTK. Wydarzenie to zostało zrealizowane w ramach cyklu spotkań rekreacyjnych odbywających się pod hasłem RekreAKCJA.

Założeniem wycieczek z przewodnikiem jest dotarcie do ciekawych miejsc znajdujących się na terenie Gminy Stawiguda oraz w jej pobliżu. Tym razem przekroczyliśmy granice naszej gminy i odwiedziliśmy Orzechowo oraz Swaderki. Wycieczkę poprowadził przewodnik PTTK Jerzy Stawicki.

Spotkanie rozpoczęliśmy od zwiedzenia Kościoła pw. Św. Jana Chrzciciela w Orzechowie. Dzięki uprzejmości Proboszcza Andrzeja Wiśniewskiego otrzymaliśmy zgodę na wejście przed mszą św. do Kościoła. W tym czasie przewodnik opowiedział nam ciekawą historię miejscowości, usłyszeliśmy o losach mieszkańców wsi oraz o Kościele.

Mimo zapowiadanego załamania pogody dzień był bardzo ciepły i słoneczny. Z przyjemnością przespacerowaliśmy się do pobliskiej miejscowości Swaderki. Po drodze, na moście przy rzece Marózka zrobiliśmy przerwę, podczas której przewodnik opowiedział nam o terenach lasów Łańskich oraz o odwiedzających to miejsce gościach. W związku z obecnością na wycieczce pasjonatów historii rozgorzała ciekawa dyskusja na ten temat.

Kolejnym punktem wycieczki było Gospodarstwo Rybackie „Szwaderki”. Uczestnicy zostali zaproszeni do degustacji tamtejszych wyrobów rybnych. Mieliśmy okazję w tym czasie odpocząć oraz skosztować pysznych ryb wędzonych oraz marynowanych. Po Gospodarstwie oprowadził nas sam prezes Mirosław Tymoszczuk, któremu serdecznie dziękujemy za poświęcony czas oraz niezwykle interesujące przedstawienie historii tego miejsca. Dowiedzieliśmy się również jak wygląda prowadzenie hodowli oraz gospodarka rybna. Pan Mirosław wyczerpująco odpowiedział na wszystkie nasze pytania oraz oprowadził po gospodarstwie.

W drodze powrotnej, uczestnik wycieczki, który jest pasjonatem lokalnej historii oraz przyrody, pokazał nam punkt z którego widać piękny krajobraz wijącej się w wąwozie rzeki Marózki. Miejsce to znajdowało się niedaleko drogi, którą wracaliśmy. Jest to potwierdzenie, że warto rozglądać się dookoła i czasami zbaczać z utartych ścieżek, ponieważ tak blisko można odnaleźć perełki przyrodnicze.

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękuję za liczne przybycie i zapraszam na kolejne wydarzenia realizowane w ramach RekreAKCJI.